Jorge Giménez

Jorge Giménez (Palma de Mallorca, 2001) begon zijn cellostudie op vierjarige leeftijd. Van 2011 tot 2019 was hij student bij Maria de Macedo in Madrid. Hij voltooide een bachelor in cellospelen aan het Conservatorio Superior de Música de las Islas Baleares, Spanje, bij professor Emmanuel Bleuse. Hij studeerde in juni 2019 af en kreeg de buitengewone afstudeerprijs. Van augustus 2019 tot mei 2021 studeerde hij bij Amit Peled aan het Peabody Institute, Johns Hopkins University, Baltimore, MD. Hij studeerde af in mei 2021 en kreeg de James Winship Lewis Memorial Prize in Performance “voor uitstekende prestaties en bijdragen aan het muzikale en educatieve leven van Peabody.” Tijdens zijn studie aan het Peabody Institute ontving hij de “Excellence in Music Leadership Full Scholarship” van de Johns Hopkins University.

Momenteel studeert hij aan de prestigieuze Muziekkapel Koningin Elisabeth als artist-in-residence in de klas van Gary Hoffman en Jeroen Reuling en volgt hij zijn tweede jaar van een masteropleiding in cello-uitvoering aan het Koniklijk Conservatorium Brussel.

Enkele van de masterclasses en cursussen waaraan hij tijdens zijn opleidingsjaren deelnam waren met leraren als Gary Hoffman, Jens Peter Maintz, Frans Helmerson, Marc Coppey, Lluis Claret, Amit Peled, Claudio Bohorquez, Troels Svanne, Adrian Brendel, Kyril Zlotnikov, Cecylia Barczyk, Emmanuel Feldman, Alban Gerhardt, Paul Badura-Skoda, Daniel Müller-Schott, Clive Brown, Guy Danel, Christoph Henkel, Amparo Lacruz, enz.

Gedurende zijn hele carrière is hij toegegend in nationale en internationale competities, met als laatste de Juventudes Musicales de Madrid beurs (2019), 1e prijs in het Mount Vernon Virtuosi Cello Concours (2020), 1e plaats in het KPIMC (2020), 2e prijs in het “Gustav Mahler Prize Cello Competiton 2021”, 2e prijs in het Park Na concours voor viool en cello (2021).

Jorge heeft als solist opgetreden met orkesten, in Spanje sinds 2015 waaronder het OSIB, en in de VS het MVV orkest. Hij heeft de Haydn-concerten in C, Haydn in D en Dvorak als solist uitgevoerd. In december 2021 toert hij als solist vier concerten met het MVV Orkest waarin hij het Haydnconcert in D uitvoert in het kader van het 1e prijsconcours dat hij in 2020 won.

Hij nam deel aan talrijke festivals zoals het Stringsfest van de European Music Foundation, het Enrique Granados Festival, het International Music Festival in Deia, het Cannes Young Talents Festival en het Schiermonnikoog Young Talents Festival.

Hij heeft samengewerkt met gerenommeerde kunstenaars als Krzysztof Penderecki, Marin Alsop, Amit Peled, Asier Polo, Josep Colom, Chee-Yun Kim, Renaud Capuçon, Emanuel Pahud, Vasko Vasilev, Mikhail Zemtsov, Marc Coppey, Joan Enric Lluna, Gilles Apap, Jean-Pierre Lecaudey, Benjamin Schmid, Daniel Röhn, Peter Frankl, enz.

Jorge bespeelt een cello (2022) van Alexandre Beaussart, een instrument in bruikleen van Strings For Talent en de Koning Boudewijnstichting.

Deze cello kreeg de zilveren medaille op het Internationale Vioolbouwconcours van de Philharmonie de Paris. Het is gebaseerd op de Davidov van Antonio Stradivari uit 1712.

Alexandre Beaussart maakt violen, altviolen en cello’s door het werk van Italiaanse meesters uit de 18e eeuw te reproduceren.

Gepassioneerd door muziek en geschiedenis, begon Alexandre zijn beroepsopleiding met een diploma kunstgeschiedenis en archeologie aan de universiteit van Lille, voordat hij zich toelegde op de manuele beoefening van de kunsten die zijn passie vormen. Ter voorbereiding op zijn toelating tot de Internationale School voor Vioolbouw in Mirecourt, begon hij vervolgens in Parijs, aan het instituut La Bonne Graine, een certificaat van beroepsbekwaamheid in meubelmakerij.

In 2011 werd Alexandre toegelaten tot de Internationale School voor Vioolbouw en begon zijn opleiding aan het Lycée Jean-Baptiste Vuillaume en behaalde in 2014 zijn Diplôme des Métiers d’Arts.

Zijn professionele ervaring in de werkplaats van Philippe Mitéran en de verschillende opleidingen in heel Frankrijk hebben hem in staat gesteld zijn technieken te consolideren, zijn luistervaardigheid en de finesse van zijn afstellingen te perfectioneren, maar ook zijn eerste persoonlijke instrumenten te maken, terwijl hij zijn kunst blijft perfectioneren.

In zijn werk en door zijn belangstelling voor bepaalde stromingen zoals de Italiaanse vioolbouw tracht Alexandre Beaussart een eigen ethische lijn te ontwikkelen door bijzondere aandacht te besteden aan historische methoden.

In 2019 opende hij zijn atelier in Vincennes, naast Audrey Goepp, met wie hij nu twee passies volledig kan combineren: moderne en antieke instrumenten.

In januari 2022 won hij de tweede plaats in de internationale vioolbouwwedstrijd van de Philharmonie de Paris.

Bij deze wedstrijd, die uitsluitend voor de cello was bedoeld, werd bijzonder belang gehecht aan de klank van de instrumenten die door de musici van het Parijse orkest werden bespeeld. Deze wedstrijd werd in de slotfase achter het scherm beoordeeld door een jury bestaande uit drie vioolbouwers en drie musici:

Juryvoorzitter: Raphaël Pidoux.

Vioolbouwers: Jean-Jacques Rampal, Isabelle Wilbaux, Serge Stam.

Muzikanten : Tatjana Udhe , Chu Yi-Bing, Astrig Siranossian.

Beschermers van de wedstrijd: Sol Gabetta , Raphaël Merlin.

In juli 2022 won hij de 3e prijs in de Sámuel Nemessányi International Violin Making Competition in Boedapest.

Sámuel Félix Nemessányi wordt beschouwd als de meest getalenteerde en beroemde Hongaarse vioolbouwer, bekend om zijn kopieën van hoge kwaliteit en vaak vergeleken met meesters als de gebroeders Voller, J.B Vuillaume of Lupot.

Elke deelnemer moest een van zijn violen geïnspireerd op Antonio Stradivari zo getrouw mogelijk namaken, als eerbetoon aan de Hongaarse gitaarbouwer.

Zes vioolbouwers beoordeelden vervolgens de kopieën rond de viool.

Voorzitter van de jury: Florian Léonhard.

Leden van de jury: Simeone Morassi, Philippe Girardin, Roland Baumgartner, Michael Remenyi en Peter Benedek.