Jorge Giménez

Jorge Giménez is een ervaren cellist die momenteel studeert aan de prestigieuze Queen Elisabeth Music Chapel als Artist in Residence in de klas van Gary Hoffman en Jeroen Reuling. In juni 2023 behaalde hij een Master’s Degree in Violoncello Performance aan het Koniklijk Conservatorium Brussel (Magna Cum Laude) met Jeroen Reuling en ontving de “Georges Octors Prize of the City of Brussels”.

Jorge heeft twee Bachelor Degrees van het Conservatorio Superior de Música de las Islas Baleares (CSMIB), Spanje, en het Peabody Institute aan de Johns Hopkins University in Baltimore, Maryland, waar hij respectievelijk studeerde bij Emmanuel Bleuse en Amit Peled. Hij studeerde af aan beide instellingen en prees zijn prestaties met de “James Winship Lewis Memorial Prize in Performance” van Peabody en de “Extraordinary End of Degree Award” van CSMIB. Sindsdien wordt hij elk jaar uitgenodigd als gastprofessor door de strijkersafdeling van het CSMIB om masterclasses te geven aan cellostudenten.

Tijdens zijn studie in Spanje werkte Jorge ook nauw samen met Maria de Macedo. Jorge heeft de kans gehad om met verschillende geweldige cellisten en muzikanten te werken, zoals Gary Hoffman, Frans Helmerson, Marc Coppey, Jens-Peter Maintz, Sol Gabetta, Daniel Müller-Schott, Jeroen Reuling, Antoine Lederlin, Amit Peled, Lluis Claret, Emmanuel Feldman, Adrian Brendel, Kyril Zlotnikov, Paul Badura-Skoda, Christoph Henkel, Clive Brown, Guy Danel, Cecylia Barczyk, María Kliegel, Claudio Bohórquez, Troels Svanne, Alban Gerhardt, Amparo Lacruz, Asier Polo, en anderen.

Gedurende zijn hele carrière heeft hij prijzen gewonnen in nationale en internationale competities, waaronder de Juventudes Musicales de Madrid Scholarship Award, de 1e prijs op de Mount Vernon Virtuosi Cello Competition, de 2e prijs op de “Gustav Mahler Prize Cello Competiton”, de 2e prijs op de Park Na competitie voor viool en cello. In juli 2024 was hij een van de drie finalisten van de “Prémio Internacional Suggia Casa da Musica” competitie, gehouden in Porto.

Sinds zijn 13e trad Jorge op als solist met orkesten zoals het Brussels Philharmonic, Orquestra Simfònica de les Illes Balears, Academia 1830, Orchestra Sinfonica Do Porto en Ensemble Malibran. In december 2021 ging hij op tournee in de Verenigde Staten als solist met de Mount Vernon Virtuosi, waar hij het Concerto in D van Franz Josef Haydn uitvoerde.

Jorge heeft deelgenomen aan veel muziekfestivals, waaronder de eerste editie van het Festival voor Jong Talent in Cannes, het Deia International Music Festival, het Schiermonnikoog Festival, het Cello Festival van de Kronberg Academie, het Festival Resonances in België en het Festival Pablo Casals in Prades, waar hij een solorecital gaf ter ere van Pau Casals op de 50e verjaardag van zijn dood.

Jorge speelt momenteel op een cello van Alexandre Beaussart (2022), een instrument dat hij in bruikleen heeft van Strings For Talent, een fonds onder auspiciën van de Koning Boudewijnstichting.

Deze cello kreeg de zilveren medaille op het Internationale Vioolbouwconcours van de Philharmonie de Paris. Het is gebaseerd op de Davidov van Antonio Stradivari uit 1712.

Alexandre Beaussart maakt violen, altviolen en cello’s door het werk van Italiaanse meesters uit de 18e eeuw te reproduceren.

Gepassioneerd door muziek en geschiedenis, begon Alexandre zijn beroepsopleiding met een diploma kunstgeschiedenis en archeologie aan de universiteit van Lille, voordat hij zich toelegde op de manuele beoefening van de kunsten die zijn passie vormen. Ter voorbereiding op zijn toelating tot de Internationale School voor Vioolbouw in Mirecourt, begon hij vervolgens in Parijs, aan het instituut La Bonne Graine, een certificaat van beroepsbekwaamheid in meubelmakerij.

In 2011 werd Alexandre toegelaten tot de Internationale School voor Vioolbouw en begon zijn opleiding aan het Lycée Jean-Baptiste Vuillaume en behaalde in 2014 zijn Diplôme des Métiers d’Arts.

Zijn professionele ervaring in de werkplaats van Philippe Mitéran en de verschillende opleidingen in heel Frankrijk hebben hem in staat gesteld zijn technieken te consolideren, zijn luistervaardigheid en de finesse van zijn afstellingen te perfectioneren, maar ook zijn eerste persoonlijke instrumenten te maken, terwijl hij zijn kunst blijft perfectioneren.

In zijn werk en door zijn belangstelling voor bepaalde stromingen zoals de Italiaanse vioolbouw tracht Alexandre Beaussart een eigen ethische lijn te ontwikkelen door bijzondere aandacht te besteden aan historische methoden.

In 2019 opende hij zijn atelier in Vincennes, naast Audrey Goepp, met wie hij nu twee passies volledig kan combineren: moderne en antieke instrumenten.

In januari 2022 won hij de tweede plaats in de internationale vioolbouwwedstrijd van de Philharmonie de Paris.

Bij deze wedstrijd, die uitsluitend voor de cello was bedoeld, werd bijzonder belang gehecht aan de klank van de instrumenten die door de musici van het Parijse orkest werden bespeeld. Deze wedstrijd werd in de slotfase achter het scherm beoordeeld door een jury bestaande uit drie vioolbouwers en drie musici:

Juryvoorzitter: Raphaël Pidoux.

Vioolbouwers: Jean-Jacques Rampal, Isabelle Wilbaux, Serge Stam.

Muzikanten : Tatjana Udhe , Chu Yi-Bing, Astrig Siranossian.

Beschermers van de wedstrijd: Sol Gabetta , Raphaël Merlin.

In juli 2022 won hij de 3e prijs in de Sámuel Nemessányi International Violin Making Competition in Boedapest.

Sámuel Félix Nemessányi wordt beschouwd als de meest getalenteerde en beroemde Hongaarse vioolbouwer, bekend om zijn kopieën van hoge kwaliteit en vaak vergeleken met meesters als de gebroeders Voller, J.B Vuillaume of Lupot.

Elke deelnemer moest een van zijn violen geïnspireerd op Antonio Stradivari zo getrouw mogelijk namaken, als eerbetoon aan de Hongaarse gitaarbouwer.

Zes vioolbouwers beoordeelden vervolgens de kopieën rond de viool.

Voorzitter van de jury: Florian Léonhard.

Leden van de jury: Simeone Morassi, Philippe Girardin, Roland Baumgartner, Michael Remenyi en Peter Benedek.