Natalia Kotarba

Natalia Kotarba is een Poolse violiste, geboren in Krakau en momenteel gevestigd in Brussel. Ze is een van de oprichters van het Karski Quartet. Natalia heeft een Master Cum Laude behaald aan de Academy of Music in Krakau, het Royal Northern College of Music en het Koninklijk Conservatorium in Brussel, waar ze haar Artist Diploma heeft behaald onder leiding van Philippe Graffin. Van 2019 tot 2022 zette ze haar opleiding voort als artist-in-residence voor strijkkwartet aan de Koningin Elisabeth Muziekkapel in België, waar ze het artist diploma ontving en bleef als geassocieerd kunstenaar.

Natalia omarmt met enthousiasme een breed scala aan muziekgenres. Ze heeft samengewerkt met Jean-Claude Vanden Eynden, Philippe Graffin, Gordan Nikolic, Krzysztof Penderecki en het Oxalys Ensemble. Ze heeft opgetreden op muziekfestivals zoals Midis-Minimes, Festival Résonances en Ysaye’s Knokke in België, evenals het Festival Pablo Casals in Prades, Frankrijk, en het Istanbul Music Festival in Turkije. In 2018 had ze de eer op te treden in Bozar in aanwezigheid van de Belgische en Nederlandse monarchen tijdens de 60e verjaardag van de Benelux.

Natalia is laureaat van de Chopin Foundation-prijs voor uitstekende studenten (2017). Samen met het Karski Quartet ontving ze de Grand Prix bij de International Chamber Music Competition Triomphe de L’Art in Brussel (2018). Onlangs werd het kwartet laureaat van de Christine and David Anderson Career Development Prize tijdens de Banff International String Quartet Competition in 2022.

Onlangs, in mei 2023, nam het Karski Quartet een cd op met minder bekende strijkkwintetten van Boccherini, waaronder enkele premières, met cellist Raphaël Feye. Het lanceringsoptreden voor deze opname staat gepland voor april 2024 in Flagey. Gedurende het seizoen 2023/2024 blijft het kwartet deel uitmaken van strijkkwartetnetwerken zoals Le Dimore del Quartetto, Merita Platform en het Amsterdam String Quartet Biennale.

Vanaf 2019 is Natalia lid van het orkest Les Métamorphoses onder leiding van Raphael Feye, en van het Ensemble K onder leiding van Simone Menezes.

Natalia had het genoegen op te treden tijdens de “Conference on the Future of Europe” in aanwezigheid van de Franse president Emmanuel Macron, Ursula Von der Leyen en David Sassoli. Samen met haar zus had ze de eer op te treden in het Huis van Afgevaardigden in Brussel, in aanwezigheid van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en premier Alexander de Croo.

Natalia werd sterk beïnvloed door de jazzimprovisatielessen van de beroemde Poolse jazzman Jarosław Śmietana. Ze gelooft in het belang van openstaan voor verschillende stijlen en soorten muziek, wat haar helpt bij het produceren van persoonlijke en eerlijke interpretaties van werken. Daarnaast is ze een toegewijde docent en een enthousiaste voorstander van muziekeducatieprojecten die kinderen en jongvolwassenen introduceren in de prachtige wereld van muziek. De afgelopen twee jaar heeft ze lesgegeven tijdens de Zomer Masterclasses voor jonge musici in Oslo.

Dankzij een lening van de Koning Boudewijnstichting en Strings For Talent bespeelt Natalia momenteel een viool gemaakt in 2020 door Nicolas Gilles (Frankrijk) (https://www.luthier-gilles.com/en/home/).

Nicolas Gilles is geboren in 1977 in Montpellier waar hij zijn atelier heeft opgericht na een opleiding die voortvloeit uit een muzikale gevoeligheid van jongs af aan.

Instrumentale opleiding (klassieke gitaar) sinds 1986 (school van Clermont l’Hérault, conservatoria van Montpellier, Nancy en Mirecourt): diploma cum laude behaald.

In 1988 nam hij deel aan het televisieprogramma “L’école des Fans”, een klassieke gitaarspecial gepresenteerd door Jacques Martin met Pedro Ibanez als gast. In hetzelfde jaar won hij de eerste prijs op het internationale concours voor klassieke gitaar in Romans (Isère).

Franse school voor luitherie in Mirecourt van 1993 tot 1996: diploma in instrumentenbouw voor het kwartet.

English School of Violinmaking, Newark, 1996-1998: einddiploma met “upper merit” onderscheiding.

Assistent van Charles Luc Hommel in Marseille van 1998 tot 2000 (voornamelijk in restauratie in een van de oudste ateliers van Frankrijk).

Assistent van Frédéric Chaudière in Montpellier van 2000 tot 2002 (fabricage).

Vestigde zich in 2001 in Montpellier en maakte instrumenten voor het kwartet.

In 2016 installeerde Nicolas zijn atelier in de voormalige Koninklijke Manufacture van Villeneuvette, op 40 km van Montpellier.

Dit dorp uit de 17e eeuw, dat als historisch monument is geklasseerd, is een kostbare omgeving waar geschiedenis en natuur bewaard zijn gebleven en waar de instrumenten van het kwartet op een prachtige manier worden gemaakt.