Diede Verpoest

Op 30 juli 2021 kreeg Diede Verpoest een altviool in bruikleen die in 2020 door Francis Kuttner werd gemaakt en door Strings For Talent werd verworven.

Belgische violist en altviolist, zoon van musicerende ouders, Diede groeide op in een huis vol muziek. Zijn allereerste vioollessen kreeg hij van zijn vader. Later studeerde hij bij Eric Sluys en studeerde hij met grootste onderscheiding af aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel in de klas van Philippe Graffin. Hij heeft ook altvioollessen gevolgd bij Tony Nys. Na zijn studies werd hij gedurende twee jaar assistent van viooldocent Naaman Sluchin aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel.

Diede behaalde vele prijzen voor zijn solo- en kamermuziekoptredens, meest recentelijk in de Supernova-wedstrijd 2019 (mede georganiseerd door de Belgische klassieke muziek radiozenders Klara en Musiq3) samen met zijn duopartner, pianist Claus Vermeulen. Dit resulteerde in vele concert engagementen voor het seizoen 2019/20 (met optredens in de Bozar in Brussel en de Singel in Antwerpen) en een CD opname voor het label Etcetera. Diede is ook de violist van Tmesis Ensemble (ook laureaten van de Supernova wedstrijd 2016). Samen brachten ze hun eerste album “Echoes” uit. Hij kreeg ook de 1e prijs van de Dexia Classics wedstrijd in 2010 en de Mathilde Horlait-Dapsens Prijs voor zijn eindrecital aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Als violist werd Diede lid van het Karski Kwartet. Het Karski Quartet, dat in 2018 in België werd opgericht, wint snel aan erkenning op de internationale muziekscène voor zijn gepassioneerde interpretaties van werken variërend van Haydn tot 21e-eeuws repertoire, en treedt op in een breed scala van zalen in heel Europa. Ze hebben zowel de Grand Prix als de Speciale Prijs voor de alumni van het Koninklijk Conservatorium in Brussel gekregen op de 4e Internationale Muziekwedstrijd Triomphe de l’Art in Brussel. In 2020 werden ze geselecteerd voor de internationale strijkkwartetwedstrijd ‘Borciani’.

Sinds de oprichting van het kwartet zijn hun mentoren David Waterman, Philippe Graffin en Amy Norrington. In januari 2019 trad het kwartet toe tot het String Quartet Studio programma aan het Royal Northern College of Music in Manchester, waar het nauw samenwerkt met Donald Grant (Elias Quartet), Petr Prause (Talich Quartet), Pavel Fischer (ex – Škampa Quartet) en Simon Rowland-Jones (ex – Chilingirian Quartet). In september 2019 werd Karski Quartet Artist in Residence in de Koningin Elisabeth Muziekkapel in Waterloo/Brussel, waar ze studeerden met leden van het Artemis Quartet, Jeruzalem Quartet, Belcea Quartet en Miguel da Silva, terwijl ze ook hun studie voortzetten aan de RNCM onder de paraplu van de European Chamber Music Academy binnen het nieuwe ECMAster studieprogramma. Diede heeft zich onlangs aangesloten bij het St. George Quintet. Zij namen hun tweede cd-album “Bohemia Express” op, die zeer positieve reacties kreeg in The Strad.

Diede werd uitgenodigd om op te treden in kamermuziekfestivals in binnen- en buitenland, zoals Resonances, Ysaye’s Knokke, Midis-Minimes, Klarafestival, Schiermonnikoog, Delft Chamber Music Festival, Harmos; hij trad ook op in Concertgebouw Brugge en De Singel (Antwerpen). Diede werd in 2020 door de muziekzender Klara uitgenodigd als jong talent in het programma ‘De twintigers’, waarbij jonge musici een week lang op de radio te horen zijn.

Diede werd geïnspireerd door vele muzikanten, waaronder Marc en Guy Danel, Amy Norrington, David Waterman, Donald Grant, Pavel Fischer, Ursula Smith… Naast het klassieke muziekrepertoire voelt Diede zich sterk aangetrokken tot de werelden van volksmuziek, jazz en vrije improvisatie. Hij maakt deel uit van het folkensemble Roots, dat toerde in Vlaanderen en Wallonië en twee CD-albums uitbracht (“Point Blue” en “Rewind”). Omwille van zijn grote passie voor country en Bluegrass werd Diede ook lid van de countryband The Dusty Millers.

Francis Kuttner studeerde vioolbouw aan de Scuola Internazionale di Liuteria in Cremona, Italië, en werkte privé met de houtsnijder/violist Francesco Bissolotti, een vroege voorstander van de traditionele Cremonese bouwmethode.

Door te werken met de originele vormen en modellen van Antonio Stradivari uit de uitgebreide collectie van het Museo Civico di Cremona, kreeg Francis Kuttner een diep inzicht in de werkmethoden van de klassieke Cremonese gitaarbouwers, wat hem goed van pas kwam toen hij in 1978 terugkeerde naar San Francisco.

Francis Kuttner heeft talrijke (9) gouden en zilveren medailles ontvangen voor zijn violen, altviolen en cello’s op internationale concoursen in New York (1980) Ottawa (1984) Cremona (1988) Manchester (1991) en Parijs (1991, 1999). Hij werd door de Violin Society of America aangewezen als “Out of Competition” en maakte vervolgens deel uit van jury’s voor drie van hun concoursen. Hij heeft ook gejureerd op internationale concoursen in Mittenwald (twee keer), Parijs (twee keer) en Cremona.

Hij verdeelt zijn tijd tussen ateliers in San Francisco en Cremona.