
Julia Kotarba is een gepassioneerde en toegewijde celliste, wiens muzikale reis is gevormd door een diepe liefde voor zowel solo-optredens als kamermuziek. Als oprichter en lid van het Karski Quartet zet zij zich in om betekenisvolle muzikale ervaringen te creëren, met optredens in gerenommeerde zalen over de hele wereld.
Het volgende album van het kwartet, dat in mei 2025 zal verschijnen, volgt op hun succesvolle opname van Luigi Boccherini’s strijkkwintetten met cellist Raphael Feye. Dit eerdere album werd warm onthaald en geprezen door Gramophone, De Standaard, Diapason, Scherzo en BBC Radio, en werd uitgeroepen tot Album van de Week door Klara Radio.
Julia’s samenwerking met pianiste Alexandra Streliski is ook een hoogtepunt in haar carrière. Hun album Neoromance werd in oktober 2024 bekroond met de OPUS Klassiek Award, als erkenning voor hun gedeelde gevoeligheid en expressieve interpretaties.
In 2022 sloot Julia zich aan bij het Karavan Ensemble, onder leiding van de gerenommeerde Belgische violist Lorenzo Gatto. Samen hadden zij de eer om op te treden tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen van Parijs 2023, een onvergetelijke gebeurtenis.
Van 2019 tot 2022 was Julia met het Karski Quartet artist in residence aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar zij studeerde onder begeleiding van leden van het Artemis Quartet en Miguel da Silva. Het kwartet werd verder erkend als resident ensemble op de Amsterdam String Quartet Biennale 2022 en nam deel aan de Banff International String Quartet Competition, waar zij de Christine & David Anderson Career Development Award ontvingen.
Julia begon haar reis met de cello op zevenjarige leeftijd onder de begeleiding van Beata Zalewska in Krakau. Ze behaalde haar bachelor- en masterdiploma’s aan de Muziekacademie van Krakau, waar ze studeerde bij Jan Kalinowski. Daarna vervolgde ze haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Jeroen Reuling. Ze voltooide ook een postgraduaat in strijkkwartet aan de Muziekacademie van Katowice, onder leiding van Piotr Szumieł van het Apollon Musagète Quartet.
Haar carrière werd verrijkt door diverse samenwerkingen en opnames. Als voormalig lid van het Airis Quartet (2015–2018) droeg ze bij aan een opname van werken van Karl Amadeus Hartmann (CD Accord). Andere opmerkelijke opnames zijn:
– À La Valse (2021), met het Enesco Octet en Ravel’s La Valse in een nieuwe orkestratie onder leiding van Philippe Graffin.
– Een orkestalbum met Les Métamorphoses en Pieter Wispelwey, gewijd aan de werken van Weinberg (2021).
– W Centrum Źrenicy, een album waarin de poëzie van Janusz Szuber wordt gecombineerd met Julia’s eigen muzikale arrangementen, gemaakt in samenwerking met Wojtek Inglot en Łukasz Sabat.
Julia had het voorrecht om op te treden tijdens belangrijke gebeurtenissen, zoals de Conferentie over de Toekomst van Europa, bijgewoond door de Franse president Emmanuel Macron, Ursula von der Leyen en David Sassoli. Samen met haar zus trad ze ook op in de Kamer van Volksvertegenwoordigers in Brussel voor de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Belgische premier Alexander De Croo.
Haar werk werd erkend met verschillende prijzen, waaronder de Grand Prize en de Special Prize op de Triumph of Art International Music Competition (Brussel, 2018), evenals onderscheidingen op de Internationale Karol Szymanowski Strijkkwartetwedstrijden (2014, 2017).
Julia’s passie voor lesgeven speelt een belangrijke rol in haar leven. Ze gaf celloles aan de Domosławice Muziekschool, in samenwerking met het Europees Centrum voor Cultuur Krzysztof Penderecki in Lusławice. Ze gaf ook masterclasses op het Hello Cello Festival in Krakau en werkt regelmatig samen met het NOR59 Strykeinstitutt in Oslo, waar ze haar kennis deelt en jonge musici aanmoedigt om hun eigen stem te vinden.
Met haar doordachte uitvoeringen, samenwerkingen en onderwijs blijft Julia Kotarba muziek dichter bij de harten van mensen brengen, altijd met respect voor de schoonheid en diepgang van haar kunst.
Julia speelt op een cello, gemaakt in 2020 door Jan Strick (Maison Bernard, Brussel), die haar genereus werd uitgeleend door Strings For Talent, een fonds onder auspiciën van de Koning Boudewijnstichting. Dit instrument, met zijn warme en rijke klank, is een essentieel onderdeel van haar muzikale expressie.

Sinds 1868 bedient Jan Strick uit Maison Bernard een brede clientèle van beroepsmusici en amateurs van strijkinstrumenten van hoge kwaliteit. Luthier Jan Strick en strijkstokkenmaker Pierre Guillaume, die beiden door het Brusselse parket als deskundigen zijn aangewezen, runnen samen de oudste vioolbouwwerkplaats van Europa. Gevestigd in Brussel sinds 1986, bieden zij een steeds vernieuwde, uitgebreide en unieke collectie violen, altviolen en cello’s en hun strijkstokken. Jan Strick en Pierre Guillaume hebben het vertrouwen gewonnen van belangrijke stichtingen in de hele wereld, van verzamelaars en van enkele van de grootste solisten.