João Pedro Gonçalves

João Pedro Gonçalves, geboren in 2000, begon op 12-jarige leeftijd met cello spelen onder begeleiding van Ana Cláudia Serrão bij Orquestra Geração in Lissabon. Later zette hij zijn studies voort bij Marco Pereira en Paulo Gaio Lima. Hij behaalde zijn bachelor- en masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel onder Jeroen Reuling. Momenteel is hij Artist-in-Residence aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar hij wordt begeleid door Gary Hoffman en Jeroen Reuling. Sinds september 2024 geeft João les aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, samen met Olsi Leka.

De afgelopen jaren heeft hij de kans gehad om samen te werken met gerenommeerde docenten zoals Daniel Müller-Schott, Sol Gabetta, Frans Helmerson, Anne Gastinel, Alisa Weilerstein, Marc Coppey, Maria de Macedo en Alain Gervreau (barokcello). Ook werkte hij samen met enkele van de grootste dirigenten ter wereld, waaronder Lorenzo Viotti, Gustavo Dudamel en Giancarlo Guerrero.

João won de eerste prijs bij verschillende wedstrijden: Concurso Capela (2016), Concurso Nacional de Cordas Vasco Barbosa (2017), Prémio Fundação Inatel (2019) en Prémio Jovens Músicos (2021), waar hij werd bekroond met de prijs Maestro Silva Pereira – Jonge Musicus van het Jaar 2020/21. Hij was finalist bij de Suggia International Award/Casa da Música (2022) en won daarnaast de Publieksprijs op het Schiermonnikoog Festival (2024) en de Prix Jean-Nicolas Firmenich op het Verbier Festival (2024).

Hij trad op als solist met diverse orkesten, waaronder het Orquestra Gulbenkian, het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, het Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, de Young Belgian Strings, het Orquestra Metropolitana en de Camerata Atlântica.

João speelt op een cello gemaakt door Nicolas Lupot in 1804, in bruikleen van het “Fonds la dotation Adelus”, en wordt ondersteund door Strings For Talent, een fonds onder auspiciën van de Koning Boudewijnstichting.

Tanguy Fraval studeerde meubelmakerij en verhuisde voor vijf jaar naar het Verenigd Koninkrijk, naar Nottingham.

In de Midlands bezocht hij de Engelse school voor vioolbouw in Newark on Trent en behaalde in 2004 zijn diploma viool- en gitaarbouw. Deze bereisde musicus verhuisde naar Berlijn, waar hij restaurateur werd van prestigieuze instrumenten. Maar hij wilde terug naar het maken van instrumenten. In 2008 opende hij zijn atelier in Brussel, waar hij gespecialiseerd is in het onderhoud, de vervaardiging en de afstelling van instrumenten. In 2016 keerde hij terug naar zijn geboortestreek Bretagne, in de buurt van Quessoy, waar hij graag naar zichzelf luisterde in de kapel van het Château de La Houssaye, waarvan de akoestiek uitstekend is.

Eind 2019 verhuisde hij naar het historische centrum van Saint-Brieuc (Côtes-d’Armor). Het is in dit atelier dat hij het evenwicht vindt tussen vorm en materiaal, tussen het luisteren naar zijn muzikale cliënten en het waarnemen van hun gewaarwordingen. “Maar de grote Italiaanse instrumenten uit de 16e tot 18e eeuw, die ik regelmatig aanpas, blijven voor mij een belangrijke bron van inspiratie”. Tanguy Fraval maakt, past aan en onderhoudt violen, altviolen en cello’s.