Vergelijkend onderzoek van 26 maart 2021 voor de aankoop van een cello

Op 26 maart 2021 werd in het Paleis voor Schone Kunsten een prijsvraag uitgeschreven voor de aankoop van een cello in het kader van een schenking voor de aankoop van een “kwartet”: twee violen, een altviool en een cello.

De jury was samengesteld uit :

– Patrick Robin, Franse vioolbouwer (zie: www.patrick-robin.com).

– Thomas Bertrand, Belgisch vioolbouwer (www.bertrand-violins.eu).

– Justus Grimm, Duitser, cellist en professor aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (www.ap.be/persoon/justus-grimm en www.concertschola.be/artistes/grimm-justus).

– Olsi Leka, Albanees, cellist, solo-cellist en sectieleider bij het Nationaal Orkest van België, hoogleraar aan de Koninklijke Conservatoria van Antwerpen en Brussel (www.olsileka.com).

– Jeroen Reuling, cellist, hoogleraar cello aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en aan het ARTEZ Instituut voor de Kunsten in Nederland. Jeroen Reuling is sinds 2011 ook docent aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Hij is artistiek directeur van het Internationale Kamermuziekfestival van Schiermonnikoog in Nederland.

– Ulrich Hauschild, voormalig muziekdirecteur van het Palais des Beaux-Arts, directeur van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (dirigent: Simon Rattle).

Vier vioolbouwers hebben een instrument gemaakt en ingezonden voor deze wedstrijd.

– Jan Strick, Belg, die het Maison Bertrand, de oudste vioolbouwwerkplaats van Europa, heeft overgenomen en een internationaal erkend expert is (zie: www.maison-bernard.com).

– Tanguy Fraval: Frans (www.clacparis.com/tanguy-fraval).

– Paolo Vettori, Italiaans,

(www.vettorifamily.com/paolo/curriculum/curriculumpaolo.htm).

– Conor Russel, Iers (www.irishexaminer.com/lifestyle/arid- 20453634.html).

Het reglement van de wedstrijd bepaalde dat :

– de twee vioolbouwers, leden van de jury, zouden elk instrument vanuit structureel en constructief oogpunt onderzoeken;

– elke artiest (Justus Grimm en Olsi Leka) bespeelde elk van de instrumenten, solo, de een na de ander;

– een pianostuk zou ook worden gespeeld door deze twee vertolkers op elk van de instrumenten.

De keuze van de jury was op twee gronden gemaakt:

– een informele gedachtewisseling over elk instrument,

– Na deze discussie werd het resultaat van deze uitwisseling vergeleken met de punten die werden vastgesteld door een uitgebreid beoordelingssysteem, waarbij de constructieve meningen, die van de uitvoerders (gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld) en de algemene meningen over de geluidskwaliteit tegen elkaar werden afgewogen.

In dit geval heeft de uitwisseling van standpunten en punten tot precies hetzelfde resultaat geleid.

Jan Strick’s instrument won.

De jury was het echter unaniem eens over de kwaliteit van het instrument van Tanguy Fraval, en daarom werd een extra inspanning gedaan om fondsen te werven om ook dit instrument te verwerven.